Курсове по химия за кандидат-студенти
Програма “Химия и опазване на околната среда”
ЦЕЛИ
- Подготовка за изпити в Медицински Университет – София;
- Подготовка за изпити в Медицински Университет – Пловдив;
- Подготовка за изпити в Медицински Университет – Варна;
- Подготовка за изпити в Медицински университет – Плевен;
- Подготовка за изпити в Тракийски университет – Стара Загора;
- Подготовка за изпити в Медицински факултет към Тракийски университет – Стара Загора;
- Подготовка за избираема матура.
ОРГАНИЗАЦИЯ
- всеки курс започва с входящ тест, целящ определяне на нивото на ученика;
- обучението се провежда по определен график, включващ четири астрономически часа за работа на седмица при групово и три астрономически часа при индивидуално обучение;
- предвиждат се три допълнителни бонус часа на месец за всеки ученик при конкретни трудности в усвояването на материала;
- всяко занятие започва с изпитване на преподадения на предходното материал – писмено или устно;
- след всяко занятие учениците имат ангажимент да научат преподадения материал и да подготвят за следващото писмена домашна работа, която се рецензира и получава оценка по шестобалната система;
- на определени етапи от подготовката се провеждат писмени и устни изпити, които целят определяне на моментното ниво на подготовка; Всяка изпитна работа се анализира подробно за ученика с поставяне на конкретни препоръки за отстраняване на допусканите грешки. Изпитите са предвидени по график във време извън основните занятия за едногодишните програми, в рамките на занятията за двугодишните програми и на края на обучението при ускорените програми;
- обучението завършва с три пробни тренинг изпита непосредствено преди кампанията.
УЧЕБНИ МАТЕРИАЛИ
Курсовете се водят по утвърдени учебници, одобрени от МОН, съобразени с изискванията за ниво и задълбоченост на познаване на материала. Основните учебници се комбинират с лекционен курс и мултимедийно обучение.
СЪЩНОСТ НА ОБУЧЕНИЕТО
Преподаване
Програмата включва учебното съдържание по неорганична и органична химия, изучавано в средното общообразователно училище. Тематиката и степента на трудност са съобразени преди всичко с изискванията за държавния зрелостен изпит и изпитните програми и изисквания на вузовете в страната.
Програмата включва подробно представяне на учебното съдържание по химия и опазване на околната среда -7, 8, 9 и 10 клас чрез:
- логическо и пълно изложение на темата по определен алгоритъм;
- дефиниране на основните понятия, включени в дадената тема;
- илюстриране с примери на химичните понятия;
- изясняване на логическата взаимовръзка между въпросите от конспекта и структурирането им в една тема;
- изработване и разчитане на схеми, схематични рисунки, таблици, графики, свързани с учебния материал;
- попълване на таблици за установяване и коригиране нивото на знания;
- пълен анализ на писмените изпитвания;
- запознаване с критериите за оценка на писмена работа и тест;
Знанията и уменията в програмата проверяват познавателните постижения на различни равнища /категории умствени дейности/: възпроизвеждане /репродукция/, разбиране, приложение, анализ, синтез и оценка .
При подготовка за СУ и матура – формиране на умения за работа с различни типове тестови задачи:
- задачи със структуриран отговор – тип “множествен избор”. Учениците избират един верен отговор от четири възможни отговора или от дадена комбинация.
- задачи с ограничена свобода на отговора – тип “полуоткрити задачи”; Задачите са разнообразни – за заместване; за откриване и коригиране на грешки; за асоциация; за допълване, преобразуване и редактиране на текст; за означения на схеми; за изграждане на диаграми и графики, за попълване на таблици, за решаване на генетични задачи и др.
- задачи със свободен отговор. При решаването на тези задачи учениците проявяват собствен стил на мислене, собствена позиция, находчивост, творчество и т.н.
При подготовка за МУ и СУ:
- съставяне на подробни планове на примерни теми;
- логическото им конструиране;
- коментар на възможни формулировки;
- работа върху графичното оформяне на писмената работа в изпитен формат;
В края на обучението курсистът трябва да:
- Различава: кристални и аморфни вещества; алотропни форми;
- Обяснява връзката между химичния характер на елемента и свойствата на веществата;
- Характеризира въглеводороди и производните им по функционални групи;
- Използва примери за изомери и хомоложни редове;
- Разпознава природни, изкуствени и синтетични полимери;
- Прилага правила за наименование на органични и неорганични вещества;
- Познава слоестия строеж на електронната обвивка на атомите;
- Различава основните типове химични връзки;
- Обяснява свойствата на веществата с природата на химичните връзки;
- Разграничава вещества с атомна, метална, молекулна и йонна кристална решетка;
- Отчита ролята на междумолекулните взаимодействия при преходите от едно агрегатно състояние към друго;
- Определя степента на окисление на химичните елементи;
- Описва приложението на изучавани вещества;
- Използва кръговрата на азота, кислорода и въглерода в природата при обясняване на проблемите с околната среда;
- Предлага идеи за обезвреждането на вредни за човека и околната среда вещества и използване на безвредни вещества и материали;
- Аргументира необходимостта от разумно използване на природните ресурси;
- Познава закономерности, свързани с топлинните ефекти, скоростта на химичните процеси и химичното равновесие;
- Изразява химични процеси чрез химични уравнения;
- Описва видовете разтвори и техните свойства;
- Използва генетични преходи за установяване връзката между веществата;
- Провежда експерименти за откриване на йони и на елементи (по оцветяване на пламъка);
- Планира химичен експеримент и използва получените данни за изводи и заключения;
- Познава основни физични величини и връзки между тях;
- Прилага правилата за безопасна работа.
Изпитване
Методическите форми на контрол зависят от изпитния формат, към който е насочен курсът:
- За СУ и МУ – частично писмено изпитване върху част от тема – увод, изложение, заключение и логически задачи; при пробен изпит – изпитване върху конструиране на цялостна тема и 4 логически задачи 2 от неорганична химия и 2 от органична химия;
- За СУ и матура – изпитване чрез определен брой тестови въпроси или цялостен тест и 4 логически задачи. Оценяването на задачите от теста се извършва по точкова система. Оценката /в брой точки/ се формира на основата на постигнатите резултати от всички части на теста.
- Комбиниран вариант на обучението предвижда редуване на изпитните формати.
НЕОБХОДИМИ МАТЕРИАЛИ
- Бели листа за писане в час, при дом. работа и на изпит;
- Папки за групиране на материалите, създадени по време на курса;
- Периодична система на химичните елементи;
- Периодична система на химичните елементи-разгъната форма;
- Периодична система на химичните елементи-подредени по номер с наименования на български и английски език;
- Ред на относителна активност на елементите;
- Таблица на разтворимостта;
- Електронна конфигурация и степен на окисление на елементите.
ДОПЪЛНИТЕЛНИ УСЛУГИ
Всеки ученик има възможност безплатно да получи достъп до
- програма “Нещо повече от курса”;
- консултация за попълване на документи за кандидатстване.
За най-адекватния подбор на група препоръчваме предварителна консултация с офис-мениджъра относно висшите училища и водещите желания на курсистите за специалностите в тях! Участието в курс няма да бъде успешно, ако не отговаря на предварителните ви желания за изучавана университетска специалност и яснота за формата на полагания изпит!